دانستنی های روز

در این وبلاگ ما تمامی اطلاعات راجع به هر موضوعی که برای شما مفید باشد، را در اختیارتان قرار می دهیم

دانستنی های روز

در این وبلاگ ما تمامی اطلاعات راجع به هر موضوعی که برای شما مفید باشد، را در اختیارتان قرار می دهیم

  • ۰
  • ۰

 

قانون ارث مشخص می‌کند که بعد از فوت یک فرد، اموال او به دست چه کسانی خواهد رسید. متأسفانه همیشه شاهد این اتفاق ناخوشایند بوده‌ایم که بعد از فوت فرد بین خویشاوندان اختلاف پیش می‌آید طوری که حتی حرمت خشک شدن مزار متوفی برایشان اهمیتی ندارد و بر سر اموال به جا مانده، به درگیری و نزاع می‌پردازند.

قانون به طور شفاف برای تمام افرادی که با متوفی نسبت دارند، مشخص کرده است که چه کسانی مشمول دریافت سهم الارث می‌شوند و چقدر در آن سهیم هستند. 

قانون ارث

سه مورد از جنجالی‌ترین موارد دریافت سهم الارث در ازدواج یا عقد موقت است چرا که بسیاری از افراد ادعا دارند که در همسر موقت هم باید شامل ارثیه شود.

برای بسیاری از افراد سؤال است که اگر فرزندی پدر یا مادر خود را بکشد، آیا مشمول سهم الارث می‌شود؟

گاهی اوقات پیش می‌آید که برای متوفی هیچ وارثی یافت نمی‌شود و سؤالی که مطرح می‌شود این است که بر سر اموال بدون وارث چه خواهد آمد؟

حکم قانون ارث در صیغه موقت

طبق قانون ارث در ایران، ارث بردن زن و شوهر، تنها در عقد دائم تعریف می‌شود و برای همسر در صیغه موقت هیچ سهم الارثی وجود ندارد. البته اگر فرد متوفی قبل از فوت خود برای همسر صیغه‌ای، میزانی ارث وصیت کرده باشد جای سؤال ندارد و ارث بردن حق قانونی فرد صیغه شده می‌باشد. اما لازم به ذکر است که اینگونه موارد به عنوان ارث مطرح نمی‌شود و حالت وصیت دارد.

اما در ازدواج دائم، زن و شوهر طبق قانون از یکدیگر ارث می‌برند. بعد از فوت مرد اگر زن فرزند داشته باشد، یک هشتم از اموال را به ارث خواهد برد. اما در صورتی که فرزند نداشته باشد، میزان سهم الارث او یک چهارم خواهد بود.

در صورت فوت زن، مرد طبق قانون اگر فرزند نداشته باشد، یک چهارم ارثیه خواهد داشت اما در صورت داشتن فرزند، سهم الارث او یک دوم یعنی نصف اموال زن خواهد بود.

 قانون ارث

قانون ارث در شرایطی که تنها وارث فرد، همسر وی باشد

اگر تنها وارث فرد همسر وی باشد، تمام یا بخشی از اموال به همسر می‌رسد. البته میزان سهم الارث برای زن و مرد یکسان نیست. در صورت فوت زن، در صورتی که تنها وارث او شوهرش باشد، تمام اموال منقول و غیر منقول زن طبق قانون به مرد می‌رسد. اما در صورت فوت مردی که تنها وارثش همسرش باشد، تنها یک چهارم سهم می‌برد و مابقی به دولت می‌رسد. ضمن اینکه زن از اموال غیرمنقول شوهر مانند زمین، ساختمان و... ارث نمی‌برد و تنها از قیمت آن‌ها می‌تواند سهم داشته باشد.

آیا به قاتل ارث می‌رسد؟

طبق قانون ارث اگر شخصی موروث خود را عمداً بکشد، از او ارث نخواهد برد بنابراین اگر فرزندی پدر خود را به طور عمد به قتل برساند، از ارث محروم خواهد شد.

اما اگر قتل غیر عمد باشد، تفاوتی در میزان سهم الارث به وجود نخواهد آمد. به عنوان مثال اگر فردی در حالی که قصد پارک کردن اتومبیل خود را دارد، ندانسته با پدرش برخورد کند و پدر آسب ببیند و فوت کند، همچنان از پدر خود ارث می‌برد.

 قانون ارث

قانون ارث برای اموال بدون وارث

اگر برای متوفی هیچ وارثی یافت نشود، رسیدگی به اموال او به دست حاکم ( منظور دادستان و قاضی دادگاه) خواهد بود. طبق قانون امور حسبی، بعد از تصفیه بدهی و طلب‌ها، باید به مدت 10 سال صبر کرد و اگر طی این مدت وارثی یافت نشد، اموال به دولت می‌رسد.

 برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت شهرداد مراجعه کنید. اپلیکیشن حقوقی شهرداد تمامی قوانین کشور از زمان مشروطه تا به کنون را دارد. 

  • ۹۹/۰۸/۱۸
  • digital doorlock

نظرات (۱)

خیلی مفید و کامل بود مثل مقاله جدیدتون که درباره چک برگشتی بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی