دانستنی های روز

در این وبلاگ ما تمامی اطلاعات راجع به هر موضوعی که برای شما مفید باشد، را در اختیارتان قرار می دهیم

دانستنی های روز

در این وبلاگ ما تمامی اطلاعات راجع به هر موضوعی که برای شما مفید باشد، را در اختیارتان قرار می دهیم

  • ۰
  • ۰

اگر روزی در آینده نیاز شد که در مقام مدعی یا مدعی‌علیه رد محضر یک دادگاه حضور پیدا کنید به خاطر داشته باشید که یکی از مهم‌ترین مواردی که طی آن احتمالاً به مشورت با یک وکیل ممتاز نیاز خواهید داشت، رایزنی و اخذ مساعدت وی برای نگارش لایحه دفاعیه است.

نگارش لایحه یک مهارت حقوقی است که در کنار علم و تسلط کافی به قانون، نیاز به قلم روشن و بی‌لکنت نیز دارد و به معنایی، نگارش لایحه یک علم و هنر است.

نگارش لایحه

توجه کنید که در بسیاری از موارد نگارش لایحه و تقدیم آن، مانند دادخواست که به نام شکوائیه نیز شناخته می‌شود، اجباری نیست و یک مزیت برای شما محسوب می‌شود. در واقع نگارش لایحه در ادامه‌ی دومی صورت می‌پذیرد و سعی در توضیح موضوع به قاضی می‌کند. در تنظیم و نگارش لایحه باید ابتدا مقدمه‌چینی کرده و ذهن قاضی را به سمت و سویی که در ادامه در بستر آن قصد ادعایی را دارید متمایل سازید. در ادامه مستندات و استدلال‌هایی را که گویای ادعای شما هستند مندرج شده و در انتها درخواست خود را مطرح سازید. عنایت داشته باشید که  بسیار پیش آمده که قاضی به محتوای کتبی ارائه شده بیش از مستندات و یا مطالب شفاهی از زبان طرفین و یا حتی صحبت‌های وکیل توجه نشان دهد.

نگارش لایحه یک امر اختیاری است. بنا به نظر مشورتی اداره‌ی حقوقی قوه‌ی قضائیه : « در فرض استعلام که دادخواست تجدیدنظر خواهی امضاء نشده هرگاه لایحه منضم آن امضاء شده باشد، با توجه به این که لایحه منضم به دادخواست تجدیدنظر خواهی، در تکمیل و توضیح دادخواست مزبور است و امضاء آن به معنای تأئید مفاد دادخواست تجدیدنظر خواهی است و با عنایت به این که عدم پذیرش دادخواست مزبور، با توجه به مقید بودن تجدیدنظر خواهی به مدت محدود، معمولاً باعث از بین رفتن حق تجدیدنظر خواهی می ‌شود، بنابراین، به جریان انداختن دادخواست مزبور، بلامانع است، اما اگر دادخواست فاقد امضاء، لایحه منضم نباشد یا لایحه فاقد امضاء باشد به چنین دادخواستی نمی توان ترتیب اثر داد و به مانند آن است که تجدید نظرخواهی به عمل نیامده است و دادگاه تجدیدنظر تکلیفی جز اعاده پرونده به دادگاه بدوی ندارد».

نگارش لایحه

با این وجود بهتر است در همان هنگام شروع دادگاه بدوی شما برای نگارش لایحه‌ی خود به وکلاء امین خود مراجعه کنید. زیرا در صورت تجدید نظر خواهی احتمالاً فرصت بسیار کوتاهی را برای این امر خواهید داشت. خصوصاً که دادگاه‌های تجدید نظر معمولاً به صورت غیابی تشکیل می‌شوند و در صورت صادر شدن رأی علیه شما، برگرداندن آن کاری به مراتب دشوارتر خواهد بود.

  • ۹۹/۱۲/۰۴
  • digital doorlock

نظرات (۱)

ممنون از مقاله خوبتون، میشه درباره نحوه <!--td {border: 1px solid #ccc;}br {mso-data-placement:same-cell;}-->تنظیم قرارداد و قوانین آن توضیح دهید؟ 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی