دانستنی های روز

در این وبلاگ ما تمامی اطلاعات راجع به هر موضوعی که برای شما مفید باشد، را در اختیارتان قرار می دهیم

دانستنی های روز

در این وبلاگ ما تمامی اطلاعات راجع به هر موضوعی که برای شما مفید باشد، را در اختیارتان قرار می دهیم

  • ۰
  • ۰

بسیاری از توافقات و قراردادهای ما به صورت شفاهی تنظیم می شوند. اما این باعث نمی شود تا اهمیت نگارش قرارداد کتبی را دست کم بگیریم. اختلافاتی که در جوامع امروزه شاهد آن هستیم، بیش از همه به علت عدم توجه به تنظیم قرارداد کتبی است. ما در این مطلب سعی داریم شما را با نحوه تنظیم قرارداد کتبی و چگونگی انتخاب عنوان قرارداد آن آشنا کنیم.

اهمیت نگارش قرارداد

نگارش قرارداد ها به دو صورت کتبی و شفاهی تنظیم می شوند.

در ادوار گذشته افراد تمایل بیشتری به انعقاد قرارداد شفاهی داشتند که این امر می توانست مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد کند. قراردادهای کتبی نیز گاهی به دلیل عدم رعایت نکات حقوقی و نگارشی، مشکلات زیادی را پدید می‌آورد، اما امروزه افراد برای نگارش قرارداد به منظور جلوگیری از مشکلات قضایی و حقوقی، تمایل بیشتری به نگارش قرارداد کتبی نشان می‌دهند.

چگونگی نگارش قرارداد

در نتیجه امروزه آشنایی با نحوه نگارش قرارداد، کسب مهارت و تجربه کافی برای نگارش متن قرارداد حقوقی از اصلی‌ترین نکات برای کسب موفقیت در امور تجاری محسوب می‌شود. برای تنظیم قراردادهای خود، ثبت‌یار را از یاد نبرید.

یک قرارداد برای اینکه چهار چوب نوشتاری منظم و مشخصی داشته باشد ، باید شامل:

شماره 1- عنوان یک قرارداد

شماره 2- طرفین قرارداد

شماره 3- موضوع قرارداد

شماره 4- مبلغ قرارداد

شماره 5- شروط و تعهدات

اما از موارد اعلام شده در بالا فقط ، طرفین قرارداد، موضوع قرارداد و مبلغ قرارداد به عنوان بندهای واجب نوشتاری یک قرارداد محسوب می شوند.

طرفین قرارداد

در قسمت مشخصات طرفین یک قرارداد ، اطلاعاتی همچون : نام نام خانوادگی ، کد ملی ، ( اقامتگاه )آدرس و شماره تلفن حقیقی و قابل دسترسی هر یک از طرفین ذکر می گردد ، علاوه بر این باید مشخص گردد که هر یک از طرفین با چه عنوان و یا سمتی در قرارداد حاضر شده اند.

چگونگی نگارش قرارداد

مدت قرارداد

مدت قرارداد ممکن است محدود و یا نامحدود باشد. لازم است در مدت یک قرارداد ، شروع و پایان مدت مشخص و معین باشد.

عنوان قرارداد 

عنوان یک قرارداد علاوه بر اینکه نام مشخصی بر قرارداد می افزاید، وجه تمایز بین قرارداد ها نیز به شمار می رود، بیان کننده ماهیت یک قرارداد است و معمولا در موارد اختلافی برای قاضی رسیدگی کننده جایگاه خاصی دارد.

عنوان یک قرارد نه لازم است خیلی کلی باشد و نه خیلی دقیق و جزیی، البته دقت داشته باشید که در عالم حقوق کلمات اعتبار و مفهوم خاصی دارند. پس عنوان خود را با دقت انتخاب کنید.

موضوع قرارداد

موضوع قرارداد بیان کننده ماهیت اون اقدام یا کاری است که طرفین خود را ملزم به انجام آن می کنند،در واقع موضوع یک قرارداد محدوده حقوق و تکالیف طرفین را مشخص می کند.

موضوع یک قرارداد ممکن است: فروش، ساخت و توسعه یک نرم افزار ویژه، واگذاری حق استفاده، مشارکت و سرمایه گذاری در پروژه، اجاره، پخش و توزیع و… باشد.

لازم به ذکر است که موضوع یک قرارداد باید کاملا واضح و مشخص بیان گردد و طرفین قرارداد به آن ابهامی نداشته باشند.

شهرداد

شهرداد امکانی را فراهم آورده تا علاوه بر متخصصین حقوقی، عموم افراد جامعه نیز بتوانند در هر زمان و مکان نیازهای حقوقی خود را اعم از پرسش و پاسخ حقوقی، مشاوره آنلاین و بررسی آنلاین پرونده های حقوقی، حتی قبل از مراجعه به وکیل و طرح دعوی مرتفع نمایند.

شهرداد با تقسیم بندی وکلا به حوزه های مختلف تخصصی و احراز کفایت علمی و تجربی وکلای مربوطه پل ارتباطی بین وکلای برگزیده و مردم خواهد شد تا بدین وسیله فناوری نوین را در خدمت جامعه ایرانی قرار دهد.

 

  • ۹۹/۱۱/۲۸
  • digital doorlock

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی