دانستنی های روز

در این وبلاگ ما تمامی اطلاعات راجع به هر موضوعی که برای شما مفید باشد، را در اختیارتان قرار می دهیم

دانستنی های روز

در این وبلاگ ما تمامی اطلاعات راجع به هر موضوعی که برای شما مفید باشد، را در اختیارتان قرار می دهیم

  • ۰
  • ۰

طبق قانون اصلاح قوانین تنظیم خانواده، خانم های بارداری که شاغل هستند یا تحت پوشش بیمه می باشند می توانند از کمک هزینه بارداری بهره منده شده ضمن اینکه مرخصی زایمان با آن ها تعلق می گیرد. تفاوتی ندارد که خانم مشغول کار در بخش دولتی یا خصوصی باشد و شرط اصلی برای بهره مندی از این حمایت قانونی، بیمه داشتن است. کمک هزینه بارداری بر اساس تعداد روزهای مرخصی زایمان تعیین می شود.

مرخصی زایمان

یکی از نگرانی هایی که خانم های شاغل دارند؛ نگرانی از بابت تأثیر بارداری و زایمان در ادامه روند اشتغال شان و مزایای در نظر گرفته شده برای ایشان می باشد.

بانوانی که تحت هر عنوان شغلی اعم از منشی، پرستار، مهندس، و... مطابق تعریف کارگر ماده 2 قانون کار، مشغول به کاری باشند و به هر عنوان در مقابل دریافت مزد حقوق کار می کنند و بیمه تامین اجتماعی برای آنان پرداخت می گردد از یک سری امتیازات برای ایام بارداری و زایمان بهره مند هستند. 

قانونگذار به جهت حمایت از خانواده و فرزندآوری، علاوه بر مزایایی که برای بانوان شاغل در نظر گرفته است؛ برای بارداری آن ها نیز تدابیری اندیشیده؛ تا حتی الامکان اشتغال بانوان مانعی بر سر راه مادری کردن ایشان و بالعکس ایجاد نماید. در این مقاله تلاش می گردد؛ مزایا و حمایت های قانونی زمان بارداری و زایمان بانوان مورد بررسی قرار گیرد.

مرخصی زایمان

مرخصی زایمان برای زنان شاغل معمولاً 6 ماهه در نظر گرفته می شد اما طبق مصوبه "قانون اصلاح قوانین تنظیم خانواده" و تبصره 2 ماده واحده این قانون، این مدت به 9 ماه افزایش یافته است.

در این تصویب محدودیت هایی که براساس تعداد فرزندان و  برای فرزند چهارم وجود داشت، لغو شد.

در همین خصوص زنانی که شاغل در بخش غیردولتی خصوصی بوده و صندوق بازنشستگی آنها تأمین اجتماعی بوده به موجب دادخواستی، خواستار پرداخت حقوق فوق العاده های ایام مرخصی زایمان افزایش یافته از ۶ ماه به ۹ ماه شده اند و شعب دیوان عدالت اداری در رسیدگی به آن رای وحدت رویه شماره ۲۸۸ الی ۳۰۵ و ۳۰۷ مورخ 31/2/1398 را صادرنمود.

مرخصی زایمان

پرواضح است که مرخصی زایمان برای زنان شاغل معنا دارند و برای زنانی که خویش فرما بوده و برای خود کار می کنند، مرخصی زایمان معنایی ندارد. ضمن اینکه اگر خانم باردار ترک کار کرده یا استعفا داده باشد، این حمایت های بیمه ای به او تعلق نمی گیرد چرا که این حمایت برای افراد تحت پوشش بیمه تعریف شده است. البته اگر شوهر زن، بیمه شده باشد زن می تواند از بیمه او بهره مند گردد.

لازم به ذکر است که، قانونگذار برای حمایت بیشتر از مادران این موضوع را مدنظر قرار داده است که؛ پس از وضع حمل، همسران این بانوان نیز از دو هفته مرخصی اجباری(تشویقی) برخوردار شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت حقوقی شهرداد مراجعه کنید.

  • ۹۹/۰۸/۱۲
  • digital doorlock

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی